Google sitt forhold til hastighet på nettsider

Google er uten tvil den mest kjente søkemotoren på markedet. Denne er kanskje det første eksempelet på den moderne søkemotoren, og har virkelig klart å beholde sin plass i markedet. Dette har i aller størst grad handlet om å tilby den beste opplevelsen for forbrukerne. Bak Google sin braksuksess ligger en algoritme som nærmest ingen vet nøyaktig hva inneholder. Denne eminente algoritmen leverer resultater som mennesker verden rundt nyter godene av hver eneste dag. Selv om vi ikke vet akkurat hva algoritmen baserer seg på, og hvordan den vekter enkelte faktorer, har Google gått ut med noen av suksessoppskriftene. En av de viktigste faktorene for rankingen, utenom relevant innhold, er nettsidens tilgjengelighet og lastetid.

Gå til upnode.no for å se tilgjengelighet og lastetid for din nettside

Vi har alle vært i en situasjon hvor en side bare ikke ville laste. Det er få ting som er surere enn dette, og vi river oss i håret. Vi blir gretne og utålmodige så sant sidevisninger tar mer enn et par sekunder. Vi er rett og slett blitt bortskjemt med høy fart. Dette vet Google alt om, og for å tilfredsstille oss som besøkende, har de vektlagt lastehastigheten ganske så høyt i deres algoritme. I praksis betyr det at sider som ikke er raske nok vil ranke lavere på søkeresultater. Det kan i verste fall være svært ødeleggende for verdien til nettsiden din.

Første side av søkeresultater vinner

De siste statistikkene forteller oss at majoriteten av søkende velger de tre første alternativene i søkemotorens resultater. Over 95 % velger alternativene på den første siden. Det betyr at det å ligge på den andre siden i søket nærmest er en dødsdom. Tar du innover deg det faktum at de besøkende ikke bare skal klikke på siden, men også konverteres, skjønner du fort hvor viktig denne faktoren er. Dermed innser du akkurat hvor viktig hastigheten på siden er for dine resultater.

Google vil alltid legge vekt på hvor rask og tilgjengelig din side er. Vær derfor sikker på at den fungerer godt, til stadighet, og kan lastes ned raskt. Dersom du opplever problemer, kan det fort være noe ganske enkelt. Ofte handler det om publiseringsløsningen din eller ditt valg av webhotell som ikke er opptatt av tilgjengelighet og lastetid, eller simpelthen en overflod av store bilde- og videofiler. Gjør det så stilfullt som mulig, men allikevel med lastehastigheten i bakhodet. Da øker du dine sjanser for å få flere besøkende til nettsiden din, og da konverterer du også mye bedre.

I dagens digitale samfunn betyr sekunder mer enn noen gang. Ingenting er mer verdifullt enn tid, og dette skjønner Google. Det er derfor du må legge et spesifikt fokus på akkurat dette når du designer og publiserer din nettside. Ikke la trege sider bremse deg mer enn nødvendig. Få opp farten, og med det, få flere besøkende, flere nye kunder og mer salg via nettsiden din.

Gå til upnode.no for å se tilgjengelighet og lastetid for din nettside