Viktigheten av oppetid og ytelse på ditt nettsted

Det er ingen hemmelighet at mennesker ikke liker å vente. Vi vil ikke vente i butikken, ikke i trafikken, og i hvert fall ikke på restaurant. Det viser seg at vi ikke vil vente på Internett heller. De færreste blir overrasket av dette, derimot kan man nesten bli sjokkert over hvor dårlig det står til med nettsteder generelt.

Gå til upnode.no for å se lastetiden til ditt eget nettsted.

Søkegiganten Google vet mer enn de fleste om menneskers oppførsel på Internett. Google og SOASTA gjennomførte i 2016 en omfattende studie av lastetid, og hvilke konsekvenser det har for nettsteder. I korte trekk bekreftet studien det vi allerede visste, brukere foretrekker raske nettsteder. Det som gjorde studien oppsiktsvekkende, var hvor liten tålmodighet vi faktisk har.

Studien viser at hele 40% av mobile brukere vil forlate en side dersom den tar mer enn tre sekunder å laste. Dette er spesielt viktig å merke seg, ettersom besøk fra mobile enheter er økende, og passerte 50% for første gang i 2017. Det kan også være interessant å merke seg at 30% av alle kjøp på nettbutikker kommer igjennom mobile enheter.

Gjennomsnittlig lastetid på britiske nettsteder

Det er ingen grunn til å tro at tallene ser veldig annerledes ut for ikke-mobil trafikk. Selv om man gjerne har bedre tid når man sitter foran en laptop eller en PC-pult, vil man ikke bruke den tiden på å se på et hjul som spinner. Som en øvelse, kan du se litt på animasjonen under, og observere hva det gjør med din generelle sinnsstemning etter tre, fem og 12 sekunder.

Loading...

Mekanismene bak dette er i stor grad selvforklarende. Internett ble en suksess fordi det gjør hverdagen enklere og raskere. Svært få savner tiden da man måtte til banken for å betale regninger, eller bla i en katalog for å finne et telefonnummer. Man får gjort mer, med mindre tid.

Raske lastetider og høy tilgjengelig oppleves som et kvalitetsstempel. Det er sentralt i en god brukeropplevelse. Nettsteder med lav ventetid blir foretrukket, og har en klar fordel sammenlignet med tregere konkurrenter.

Søkemotorer er også opptatt av å tilby en god brukeropplevelse. Derfor innførte Google, i Juli 2018, lastetid og tilgjengelighet som en vesentlig faktor for din plassering. Dermed er lastetid og tilgjengelighet viktig for deg, dersom du ønsker en god plassering i Googles søkeresulateter.

Markedsføringsbyråer har lenge snakket om hvor viktig det er med innhold og moderne design. Dette blir kalt search engine optimization, kanskje bedre kjent som SEO. Norske bedrifter har i all hovedsak fulgt med i timen i det digitale skiftet de siste ti år, og fylt på med både innhold og moderne design. Det er dessverre påfallende hvor lite det snakkes om ytelse og tilgjengelig.

Vi ser at det blir stadig viktigere å bry seg om de tekniske aspektene ved tilstedeværelse på web, for å kunne tilby en utsøkt brukeropplevelse og for å holde seg relevant.

Gå til upnode.no for å måle kvaliteten på ditt nettsted.

Fredrik Bredeli - CTO, Upnode AS
Publisert: 2018-11-07
Revisjon: 1

Kilder: