Gikk du glipp av 40% økning i netthandelen under Korona-krisen?
Korona-pandemien har endret handlevanene våre. Å være synlig på nett er nå viktigere enn noensinne.
Korona-pandemien har endret handlevanene våre. Å være synlig på nett er nå viktigere enn noensinne.
Nyttårsaften 2019 markerte slutten på både året og tiåret. Vi vendte blikket fremover, med tanker og drømmer om hva det nye året skulle bringe. Lite visste vi, om hvordan et lite virus fra Wuhan i Kina, skulle forandre hverdagen vår.
I smittevernets navn, har sofasitting har blitt en dyd. Normenn har fått nok en grunn, til å holde lenger avstand på bussen. Vi har også blitt mindre komfortable med å gå på butikken.
Nye normer forhindrer oss fra å bruke unødvendig tid utendørs. Men vi har fortsatt behov for varer og tjenester. Ikke overraskende, har mange av oss brukt den ekstra fritiden vår på nettshopping. Én global studie viser en økning på 28% fra før COVID-19.
I følge en undersøkelse fra Bring, har 3 av 10 endret handlevanene sine på nett. Respondentene handlet både mer på internett, og fra nye varekategorier.
BliVakker.no kan rapportere en spesielt stor økning i segmentet 50-65 år, og en omsetningsvekst på 100%, sammenlignet med samme periode året før.
Økningen innenfor netthandelen, gjør at flere bedrifter satser mer på nettbutikk, og digital markedsføring. Dette gjør at konkurransen tilspisser seg, og naturligvis vil kvaliteten på nettbutikkene bli bedre.
Kunder som allerede har handlet hos en leverandør, har større sjanse for å handle igjen. Nettopp derfor er kampen om de nye kundene viktig. En stor andel av de nye kundene, vil komme fra søkemotorer. Det er derfor viktig å skille seg positivt ut fra andre nettbutikker.
En god nettbutikk kjennetegnes av god kundeservice, rask levering, høy oppetid og høy tilgjengelighet. For å lykkes, må man være god faglig, menneskelig og ikke minst, teknisk.
Når det gjelder synlighet på søkemotorer, er det teknisk kvalitet som gjelder. Automatiske prosesser bestemmer hvem som skal løftes opp i resultatfeltet. Mange kriterier blir vektlagt, og kampen blir avgjort av søkemotorenes hemmelige algoritmer.
For å ha best vinnersjanser, er det nødvendig å velge en stabil plattform, med god responstid. Man må også sørge for å ha gode produktbeskrivelser. Artikler, som kan være til hjelp for kundene, er også gode kanaler for å få organisk trafikk. Kriteriene er de samme nå, som før pandemien.