Vet du hva nettsiden din gjør, når du ikke ser på?
Hvordan vet du om nettsiden din alltid er tilgjengelig, døgnet rundt? Og hvordan er lastetiden igjennom en vanlig uke?
Hvordan vet du om nettsiden din alltid er tilgjengelig, døgnet rundt? Og hvordan er lastetiden igjennom en vanlig uke?
Det er alfa og omega at en nettside er tilgjengelig til enhver tid, og det er ikke alltid lett å holde oversikt over dette på egenhånd. Heldigvis finnes det i dag flere verktøy som kan utføre jevnlige tester, og gi deg umiddelbar tilbakemelding dersom noe ikke er som det skal, eller dersom det finnes rom for forbedringer.
Data viser at dersom det tar mer enn tre sekunder å laste en nettside, vil omtrent halvparten av alle brukere velge å ikke besøke siden. Dersom du er avhengig av å selge et produkt, reduserer dette antallet potensielle kunder kraftig.
I dag er det svært vanlig å benytte seg av tredjepartstjenester og verktøy for å gjøre en nettside mer interaktiv. Dette kan for eksempel være live chat eller andre markedsførings- og analyseverktøy. Det er viktig å være klar over at alle disse tjenestene hentes inn ved hjelp av kodesnutter som lastes ned fra tjenestetilbyderens server. Jo flere servere man må koble seg til for å vise en nettside, jo tregere blir fullstendig lasting av nettsiden. Samtidig vil det også være større risiko for problemer med nedlasting fra flere ulike servere. I visse tilfeller kan du også møte på problemer forårsaket av at ulike brukere kobler seg til via nettverk hvor enkelte tjenester er blokkerte, og det er derfor ikke mulig å laste inn siden fullstendig.
Ved å benytte deg av tjenester som overvåker nettsiden din, vil du kunne få beskjed når brukere støter på slike problemer. Du kan da raskt få løst problemet selv eller ved hjelp av en webutvikler. For å sjekke om din nettside er optimalisert med tanke på ytelse kan du benytte deg av verktøy som analyserer og varsler om dette. Her vil du få detaljert informasjon om hvor rask nettsiden din er og hvilke elementer du kan forbedre for å gi brukerne dine den best mulige opplevelsen.
De fleste er avhengige av søkemotorer som Google for å drive besøkende til sine nettsider. Desto høyere du ligger på listen i Google, desto flere besøkende vil du få. I dag finnes det en hel bransje som jobber med å forbedre bedrifters resultater i søkemotorene.
En av de aller viktigste og enkleste tingene man kan gjøre for å oppnå gode resultater i Google, er å ikke ha døde lenker. Det vil si at dine brukere ikke lander på sider som har blitt slettet og ikke eksisterer lengre. Dersom dette skjer ofte vil det sende negative signaler til Google og det vil kunne påvirke dine plasseringer i søkemotoren. Heldigvis finnes det mange verktøy som kan hjelpe deg med å overvåke dette.
Googles egen Search Console gir deg innsikt i det meste man trenger for å holde nettsiden i tipp-topp stand. Det finnes også flere kommersielle verktøy som gir deg mye mer informasjon og hjelp til hvordan du kan oppnå bedre resultater i Google.
Siden de første smarttelefonene kom på markedet på midten av 2000-tallet, har bruken av mobile enheter eksplodert. I dag har de aller fleste i Norge en mobiltelefon i lommen som kan vise fullverdige nettsider. Per i dag foregår omtrent halvparten av all internettrafikk på mobile enheter, og denne andelen forventes å øke i årene som kommer.
Det er viktig å huske på at mobiltelefoner har mindre skjermer enn datamaskiner, og et helt annet brukergrensesnitt hvor man benytter seg av fingre direkte på en touchskjerm fremfor mus og tastatur.
Når man skal lage en nettside er det viktig å tenke på dette i form av et responsivt design, men noe som mange ikke tenker over, er at mange vil besøke en nettside når de er på et mobilt 3G eller 4G-nettverk. Der kan hastigheten være begrenset sammenlignet med bredbånd og fibertilkoblingene man finner hjemme. Det er derfor viktig å teste at nettsiden laster raskt selv om brukeren befinner seg på en tregere tilkobling.
Ved hjelp av for eksempel Google PageSpeed Insights kan man få en oversikt over hvor godt en nettside laster på mobiltelefoner og tips til hvordan man skal forbedre opplevelsen. Dersom man behøver mer detaljert informasjon kan man benytte seg av Developer Tools som er innebygget i Google Chrome. Her kan man simulere nedlastingen av nettside på en mobiltelefon med treg internettilkobling.
Selv om det i dag er lettere å sette opp og bygge en nettside enn noen ganger før, stilles det langt større krav for å skille seg ut i mengden. Oppetid, hastighet og ytelse er bare et par av tingene man er nødt til å jobbe aktivt med for å oppnå suksess med en nettside.